kawan² ku... jom follow!!! i folloooooooooooooooowwww!!

SAYANG KAMOO

iklan...

About This Blog

kepada pengintip² @ stalker² yang nak melawat blog aku stakat nak carik bahan GADUH, & BAHAN UMPATAN KORANG ADALAH DILARANG MEMBACA BLOG AKU!!!
AKU TAKKAN HALALKAN SETIAP PERKATAAN YANG KORANG AMEK & SAMPAIKAN KAT ORANG LAIN YANG ADA KAT DALAM BLOG AKU NI..
PESANAN INI ADALAH UNTUK ORANG YANG BERNIAT JAHAT TERHADAP AKU, MAHUPUN AHLI KELUARGANYA, KAWAN²NYA & BOS NYA.. TIDAK KETINGGALAN JUGA ORANG KAMPUNGNYA..

Tuesday, August 17, 2010

bersedekah dalam tiada...

dalam bulan puasa ni, elok kite bersedekah... tapi, macam mana nak sedekah sedangkan kita tiada apa²... boleh aje... ita dapat ni pon sebab ita pegi ceramah semalam... tajuknyer BERSEDEKAH DALAM TIADA... Dato' Dr. Hj Mohd Fadzillah bin Hj Kamsah penceramahnya...

seronok juge denga ceramah ni.... Dr. Fadzillah Kamsah cakap, kite boleh bersedekah walaupun kita takde ape²... tak semestinya kita bersedekah benda @ wang ringgit je.... byk lagi benda yang boleh di klasifikasikan sebagai sedekah.....
antaranya :-
  1. senyumkan yang ikhlas - sah² la kene senyum.. senyuman yang ikhlas ialah senyuman selama 10 saat....
  2. menyuruh kepada makruf - contohnya, suruh orang solat...
  3. melarang perkara mungkar
  4. menunjuk jalan orang yang sesat
  5. pimpin orang yang tak nampak
  6. membuang halangan di jalan
  7. tuang air dari timba kita kepada timba saudara kita - contohnya, cedokkan nasi @ tuangkan air utk orang lain....
  8. memenuhi hajat sesama insan
  9. mendoakan semua orang
  10. memafkan orang lain
  11. ceriakan orang lain
  12. bangunkan orang lain
  13. memberi makan orang yang berbuka puasa walaupun sebiji tamar
  14. menjaga orang sakit dengan ikhlas dan ziarah orang sakit (tapi tak menyusahkan) dapat pahala yang besar
  15. tak ganggu orang lain adalah sedekah
  16. zikir itu sedekah
  17. rawatan kiwa dan iman akan merawat semua peyakit fizikal (inilah hikmah ramadhan)
dari Abu Dzar berkata bahawa Rasulullah s.a.w bersabda:
(HR Tarmidzi, katanya, "ini hadith Hasan gharib)

time ceramah tu jugak, dr fadzillah kamsah kate, zuriat syaitan ada 9 jenis...
  1. zalitun - menjaga pasar ~ yang melekakan peniaga hingga meninggalkan solat @ penipu dalam perniagaan
  2. wathin - yang membuat kekacauan
  3. a'wan - yang menjaga para pemerintah / pemimpin
  4. haffaf - yang menjadi sahabat kepada pemabuk ~ tak semestinya peminum arak sahaja... perokok juga seorang pemabuk...
  5. laqus - yang menjadi sahabat kepada golongan yang syirik
  6. dasim - yang menjadi penjaga rumah ~ yang sentiasa menggangu rumah tangga
  7. musawit - yang menjadi sahabat kepada penyebar dusta
  8. walhan - yang mengwas²kan manusia dalam solat, ketika berwudhuk dan juga ketika melakukan ibadah yang lain
  9. muroh - teman kepada pemuzik @ penyayi
sharing is caring.... Sampaikanlah pesanan yang bermanfaat walaupun 1 ayat

5 si cute memberi komen:

eMMe said...

Ceramah yg best bergantung pada Penceramah yg best, thx 4da gud info

Ena said...

bagus la ita.. sharing ceramah yg ita dengar.. leh sama2 kongsi kan.. tq.. ;D

Fieza79 said...

bagus info ni sam2a kita manfaatkan..!

Nana said...

good info ni

Damia Aleesya & Damia Ayunie said...

baus entry ni....sama2 kita praktikkan mana yg mampu..

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

SAYANG KAMOO