kawan² ku... jom follow!!! i folloooooooooooooooowwww!!

SAYANG KAMOO

iklan...

About This Blog

kepada pengintip² @ stalker² yang nak melawat blog aku stakat nak carik bahan GADUH, & BAHAN UMPATAN KORANG ADALAH DILARANG MEMBACA BLOG AKU!!!
AKU TAKKAN HALALKAN SETIAP PERKATAAN YANG KORANG AMEK & SAMPAIKAN KAT ORANG LAIN YANG ADA KAT DALAM BLOG AKU NI..
PESANAN INI ADALAH UNTUK ORANG YANG BERNIAT JAHAT TERHADAP AKU, MAHUPUN AHLI KELUARGANYA, KAWAN²NYA & BOS NYA.. TIDAK KETINGGALAN JUGA ORANG KAMPUNGNYA..

Tuesday, August 3, 2010

ROKOK : mitos vs fakta

bulan ramadhan tak lame lagi.... elok la kepada sesape yg merokok tu nak berenti merokok.. tak gitu??? meh kite tgk mitos & fakta mengenai rokok...

5 Mitos Dan Fakta Tentang Merokok

17 January 2009 |
Sejak memasuki tahun baru Maal Hijrah dan Masihi hampir 3 minggu lepas, pasti ada di antara kita yang berazam untuk berhenti merokok. Ada yang didorong oleh kaum keluarga, teman istimewa, sahabat handai ataupun faktor kesedaran terhadap bahaya merokok. Tak kurang juga yang mengambil inisiatif kerana nak berjimat di kala zaman kemelesetan ekonomi nih.




Demi menyokong usaha anda yang bersungguh-sungguh nak berhenti merokok, apakata kita tengok 5 mitos dan fakta di bawah tentang merokok.


Mitos 1:

Merokok membuatkan seseorang itu nampak macho dan bergaya.

TETAPI

[SEBETULNYER]

Boleh menyebabkan badan serta nafas seseorang tu berbau semacam. Kalau mulut dan badan dah berbau, dah tak macho la bro!


Mitos 2:

Merokok tak membahayakan kesihatan terutamanya orang sekeliling. Mana ada, tak betul tuh!

TETAPI

[SEBETULNYER]

Semua pakar kesihatan sedunia sepakat menegaskan bahawa merokok memang membahayakan kesihatan. Bukan setakat si perokok jer, malah orang yang terpaksa menghidu asap di sekitar mereka turut menanggung risiko yang sama!




Mitos 3:

Merokok membantu seseorang tu mendapat inspirasi.

TETAPI

[SEBETULNYER]

Si perokok ni berisiko tinggi terjebak kepada aktiviti yang tak sihat. Contoh biasa seperti ketagihan, penyalahgunaan dadah serta pengambilan pil khayal!


Mitos 4:

Tak payah nak bimbang kesan merokok ni. Aku muda lagi, rileks aar.

TETAPI

[SEBETULNYER]

Merokok ni akan membataskan keupayaan perokok itu sendiri. Lebih-lebih lagi kalau nak buat aktiviti lasak dan berat.

Lebih dahsyat lagi, si perokok ni cepat tua. Umur muda lagi tapi dah nampak tua. Sebab ape? Merokok ni akan mempercepatkan kesan penuaan yang mana kulit perokok cepat berkedut, kusam serta kelihatan tak bermaya!




Mitos 5:

Merokok akan menampakkan seseorang tu cepat dewasa dan matang.

TETAPI

[SEBETULNYER]

Bukan macam tu. Orang yang sedang meningkat dewasa akan lebih matang sekiranya mereka tak merokok!



Akhir kata, kepada anda yang berazam nak berhenti merokok pada 2009 ni, semoga azam tu berjaya dicapai lebih awal!


Gambar hiasan di atas diambil dari pkukmweb.ukm.my


p.s: Inginkan bantuan untuk berhenti merokok? Dapatkan panduannya di Jom Berhenti Merokok!

terima kasih bebanyak kepada jom-jimat kerana share maklumat ni!!

nota ita :- hari kedua di jabatan baru... autopublish je... sebabnyer nak kaber line.. tanak tunjuk sgt yg ita ni blogger tegar.. ehehehheh.... sorry ye kalo tak dapat jengah blog kengkawan... harap paham la eks...

5 si cute memberi komen:

Ena said...

nak kaber line ye ta.. ekekekke..
betul gak tu.. tak elok la kan.. kalau baru2 masuk asyik ngadap tenet je.. cam ena aritu juga la tu.. tapi skrg.. suka hati je janji jgn sampai kantoi sudah.. dan kije2 opis wajib siap dulu.. ;D

Mimie Fazira said...

acik ita ... wish all the best kat tpt baru ... semoga lebih success

Yan said...

Ita, selagi org yg merokok ni tak kena atau diserang penyakit yg teruk, selagi tu lah dia akan terus merokok dan merokok..sama mcm hubby..maleh nak cakap..

Nnt Ita mai blog k yan ye..Yg lama corrupt.http://yan-yanjournal.blogspot.com/

atty's said...

kt tv kan ade iklan ..ubat apa tu ..utk berenti merokok..

Damia Aleesya & Damia Ayunie said...

hahaha...cover line yer...ni nak tunjuk pekerja dedikasi ni...

btw sokong semua fakta2 rokok tu...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

SAYANG KAMOO