kawan² ku... jom follow!!! i folloooooooooooooooowwww!!

SAYANG KAMOO

iklan...

About This Blog

kepada pengintip² @ stalker² yang nak melawat blog aku stakat nak carik bahan GADUH, & BAHAN UMPATAN KORANG ADALAH DILARANG MEMBACA BLOG AKU!!!
AKU TAKKAN HALALKAN SETIAP PERKATAAN YANG KORANG AMEK & SAMPAIKAN KAT ORANG LAIN YANG ADA KAT DALAM BLOG AKU NI..
PESANAN INI ADALAH UNTUK ORANG YANG BERNIAT JAHAT TERHADAP AKU, MAHUPUN AHLI KELUARGANYA, KAWAN²NYA & BOS NYA.. TIDAK KETINGGALAN JUGA ORANG KAMPUNGNYA..

Monday, August 2, 2010

pembersihan jiwa perlu dilakukan secara berterusan

RASULULLAH bersabda: “Semua anak Adam (manusia) banyak melakukan kesalahan, dan sebaik-baik orang bersalah ialah orang yang banyak bertaubat.” (Hadis riwayat at-Tirmizi).

Oleh itu, bertaubat dan mohonlah keampunan kepada Allah di atas keterlanjuran yang dilakukan, menyesali dan berazam tidak melakukan kembali dosa.

Taubat bermaksud menyesali perbuatan mungkar dan kembali mengikut segala tuntutan syarak. Sesudah hati bersih, tentulah mendapat sinar keimanan dari Allah.

Dengan bertaubat, ia dapat membersihkan diri daripada melakukan perkara mungkar dan maksiat. Hal ini menjadikan jiwa tenang, bersih dan tidak gusar mengenangkan kesalahan lalu.

Apabila bertaubat dengan sebenar-benarnya, Allah akan mengurniakan ketenangan yang abadi dan menjadikan kita benar-benar beriman dan berserah kepada-Nya.

Pembersihan jiwa daripada melakukan segala dosa dan maksiat atau kegiatan tidak berfaedah perlu dilakukan secara berterusan.

Ia tidak hanya mengikut masa kerana hidayah Allah itu tidak akan dinikmati jika seseorang itu tidak melakukan amalan secara berterusan.

Hal itu kerana jika taubat itu dilakukan selepas saja terasa diri bersalah dan kemudian mengulanginya, ia mendorong seseorang untuk mengulangi perbuatan maksiat dan kejahatan yang lain.

Selain itu, umat Islam digalakkan supaya lebih banyak beristighfar yang maksudnya memohon keampunan daripada-Nya.

Dengan beristighfar iaitu: `Astaghfirul-Lahal-Azim, allazi la ilaha illa Huwal Haiyul-Qaiyumu waatubu ilaih’ (Aku mohon keampunan kepada Allah Yang Agung, yang tiada Tuhan melainkan Dia, yang hidup lagi berdiri dengan sendirinya dan aku bertaubat kepada-Nya).

Sabda Rasulullah pula: “Sesiapa membanyakkan istighfar, nescaya Allah menjadikan untuknya setiap kesusahan itu ada kesenangan, setiap kesempitan ada jalan keluar dan dia diberi rezeki yang datangnya tanpa diduga.” (Hadis riwayat Ahmad).

Mengikut satu riwayat, Nabi beristighfar setiap hari tidak kurang daripada 70 kali.

Oleh itu, ucapkanlah istighfar sebanyak mungkin atau sekurang-kurangnya 70 kali pagi dan 70 kali petang.

Dalam sebuah hadis yang diriwayatkan Abu Daud dan Ibn Majah daripada Ibn `Abbas, Rasulullah bersabda bermaksud: “Sesiapa yang selalu memohon ampun (beristighfar), Allah akan menjadikan setiap kegelisahan penyelesaian baginya dan setiap kesempitan, jalan keluar dan mengurniakan rezeki (daripada sumber) yang tidak disangka.”

Istighfar mempunyai banyak keajaiban. Daripada satu sudut, ia hanya satu perkataan. Namun, dari segi zatnya, istighfar adalah penawar yang paling mujarab kepada penyakit dan musibah yang menimpa manusia, di samping menjadi pengerat hubungan dan cinta kita dengan Allah.

Makna sepenuhnya apabila kita menyebut perkataan itu ialah “Aku memohon ampun kepada Allah, Zat yang Maha Agung, yang tiada Tuhan yang berhak disembah selain Dia, yang juga Zat Yang Maha Hidup, dan yang berdiri sendiri, dan aku bertaubat kepada-Nya”.

Selain memohon ampun dan menyatakan taubat kita kepada Allah di atas segala kekurangan dan kesalahan kepada-Nya, istighfar adalah cara terbaik untuk meminta keringanan di atas beban atau musibah yang diuji Allah untuk kita.

Allah pernah menyatakan kebaikan istighfar kepada manusia menerusi firmannya yang bermaksud, “Maka Aku katakan kepada mereka, Mohonlah ampun (istighfar) kepada Rabb-mu. Sesungguhnya, Dia adalah Maha Pengampun. Nescaya Dia akan mengirimkan hujan kepadamu dengan lebat, dan memperbanyakkan harta dan anak-anakmu, dan mengadakan untukmu kebun-kebun dan mengadakan (pula di dalamnya) untukmu sungai-sungai,” (Surah Nuh, ayat 10-12).


thanks to : http://nurjeehan.wordpress.com/2007/02/09/pembersihan-jiwa-perlu-dilakukan-secara-berterusan/

p/s: autopublish

2 si cute memberi komen:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

SAYANG KAMOO